Definice marketingu Marketing je soubor aktivit zaměřených na propagaci a prodej produktů či služeb, včetně průzkumu trhu a reklamy. Ačkoliv jednotná definice marketingu je poměrně obtížně definovatelná, v jádru se vztahuje k akcím, které firmy konají, aby oslovily zákazníky s relevantní nabídkou produktů či služeb prostřednictvím efektivního sdělení. Hlavním cílem marketingu je nabízet hodnotu potenciálním […]

Definice marketingu

Marketing je soubor aktivit zaměřených na propagaci a prodej produktů či služeb, včetně průzkumu trhu a reklamy. Ačkoliv jednotná definice marketingu je poměrně obtížně definovatelná, v jádru se vztahuje k akcím, které firmy konají, aby oslovily zákazníky s relevantní nabídkou produktů či služeb prostřednictvím efektivního sdělení. Hlavním cílem marketingu je nabízet hodnotu potenciálním zákazníkům, pochopit zájmy ideálního zákazníka a vytvářet užitečný a vzdělávací obsah. Cílem je ukázat přínos produktu, posílit loajalitu ke značce a nakonec zvýšit prodej a ze spotřebitelů tvořit loajální zákazníky.

Typy marketingu

Typ marketingu, který  podnik využívá, závisí především na cílové skupině, kterou chce oslovit. Níže si představíme jednotlivé druhy marketingu:

  • Digitální marketing – využívá online kanálů a nástrojů k propagaci k oslovení širšího publika a prodeji produktů či služeb.
    • Existuje několik poddruhů:
      • Marketing na sociálních sítích: Spočívá v propagaci značky a obsahu na platformách jako Facebook, Instagram, TikTok a Twitter s cílem dosáhnout většího povědomí a zapojení cílového publika.
      • Obsahový marketing: Publikování a propagace obsahu na blogu, natáčení informativních videí či vytváření jiných forem obsahu s cílem zvýšit povědomí o značce a pěstovat zájem potenciálních zákazníků pomocí předávání hodnotných informací. 
      • Video marketing: Využívá vizuální obsah k prezentaci produktů či služeb a k navázání hlubšího kontaktu s cílovým publikem.
      • Marketing ve vyhledávačích: Umožňuje podnikům propagovat své produkty a služby prostřednictvím placených reklamních odkazů ve výsledcích vyhledávání.
      • Email marketing: Spočívá v rozesílání propagačních emailů zákazníkům a lidem, kteří o ně projevili zájem. Účinný email marketing však vyžaduje personalizaci, jasnou komunikaci a efektivní plánování pro dosažení optimálních výsledků.
      • Optimalizace pro vyhledávače (SEO): Proces optimalizace obsahu webu tak, aby se objevil ve výsledcích vyhledávače na co nejvyšší možné pozici.

Více o digitálním marketingu a jeho přínosu pro váš podnik se dozvíte zde.

  • Tradiční marketing – využívání offline nástrojů a způsobů propagace.
    • Mezi offline nástroje patří:
      • Tiskový marketing: Spočívá v propagaci značky či produktu prostřednictvím tradičních médií, jako jsou noviny, časopisy a brožury, billboardy, apod.
      • Event marketing: Zahrnuje propagaci produktů nebo služeb pomocí organizace či účasti na různých událostech a akcích.
  • Dále existují typy marketingu, které propojují online a offline nástroje.
    • Mezi takové patří:
      • Affiliate marketing: Strategie, při které firmy odměňují partnery na základě přivedení zákazníků prostřednictvím marketingových aktivit partnera.
      • Nativní reklama je typ reklamy, která na první pohled nepůsobí jako placená inzerce, jelikož je vizuálně a obsahově sladěná s médii, ve kterých je zveřejněna.

Marketing a reklama

Reklama je klíčovou součástí marketingu, která se zaměřuje na propagaci produktů, služeb nebo značek prostřednictvím různých komunikačních kanálů. Jejím cílem je upoutat pozornost potenciálních zákazníků a přesvědčit je k nákupu či využití nabízeného produktu či služby. Efektivní reklamní kampaně mohou významně zvýšit povědomí o značce a posílit její pozici na trhu.

4 P marketingu

V 60. letech přišel E. Jerome McCarthy s tzv. 4 P marketingu, která vysvětlují, jak marketing interaguje s každou fází podnikání:

Propagace (Promotion): Týká se všech aspektů reklamy a prodejních strategií k propagaci produktu.

Produkt (Product): Týká se vývoje produktu a zjišťování, co zákazníci skutečně chtějí a potřebují.

Cena (Price): Týká se stanovení správné ceny produktu na základě tržního výzkumu a analýzy konkurence.

Místo (Place): Týká se rozhodování o tom, kde a jak bude produkt prodáván.

Máte otázky? Napište nám, co právě řešíte.
Máte otázky? Napište nám, co právě řešíte.

S čím vám pomůžeme?

Fandíme komplexním strategiím, ale nemusíme spolu začínat od nich. Co pro svoji produkt, službu nebo firmu potřebujete zrovna teď vy?

Inspirujte se

Marketingový Kalendář 2025: Klíč k efektivnímu plánování kampaní
Marketingový Kalendář 2025: Klíč k efektivnímu plánování kampaní

Plánování je základem úspěšného marketingu a náš marketingový kalendář pro rok 2025 vám pomůže mít přehled o klíčových termínech, sezónních...

Co je marketing a jaký je jeho účel?
Co je marketing a jaký je jeho účel?

Definice marketingu Marketing je soubor aktivit zaměřených na propagaci a prodej produktů či služeb, včetně průzkumu trhu a reklamy. Ačkoliv...

Formáty grafik pro online marketing: Praktické tipy a triky
Formáty grafik pro online marketing: Praktické tipy a triky

Jak na bannery pro sklik? Co nesmí být na grafikách pro responsivní reklamu? Mrkněte jak na to!

Spojte se s námi!

Máte otázky nebo potřebujete více informací? Neváhejte a napište nám.
Fakturační údaje

B-legal s.r.o.
Masarykova 32, 602 00 Brno
IČO: 06239854
DIČ: CZ06239854
Zapsána u Krajského soudu v Brně pod spisovou značkou C 100911/KSBR