Sbíráte informace o uživatelích vašeho webu? Pokud ano, máte správně nastavenou cookies lištu? V opačném případě vám může hrozit nemalá pokuta.

Cookies, neboli sušenky, jsou malé datové soubory, které webové stránky využívají k ukládání informací o návštěvnících. Tyto informace pak umožňují personalizovat obsah pro uživatele při jejich další návštěvě. Cookies mohou sloužit k různým účelům, jako je uchování přihlašovacích údajů, zapamatování uživatelských preferencí, sledování chování uživatele na webu nebo personalizaci reklam.

GDPR a cookies

GDPR, na jehož základě musí každý, kdo chce využívat data o návštěvnících svého webu, získat od uživatele souhlas, vstoupil v platnost už téměř před dvěma lety 1.1. 2022. Více než rok byl úřad, který kontroluje dodržování tohoto zákona, mírný v postihu těch, kteří ho porušují ať už úplnou absencí nebo špatným nastavením. To se ale změnilo a začaly padat nemalé pokuty. 

Z pohledu GDPR jsou osobní údaje jakékoliv informace, které lze spojit s konkrétním člověkem, včetně cookies a IP adresy. Pro využití těchto dat v marketingu je třeba mít buď příslušné právní povolení nebo souhlas daného člověka.

Cookie lišta

Cookie lišta je informační pruh, který se obvykle zobrazuje v dolní nebo horní části webových stránek. Jejím účelem je informovat uživatele o tom, že daná webová stránka používá cookies. V Evropské unii a v některých dalších jurisdikcích je zobrazení cookie lišty povinné podle zákona o ochraně osobních údajů, jako je Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR).

Úvodní text cookie lišty

Ač není přesně daný primární text cookie lišty, a máte možnost si s textem vyhrát, abyste návštěvníky webu zaujali, je potřeba se držet při zemi. Ať už napíšete cokoliv, musí být jasné, o co uživatele žádáte.

Čemu se vyhnout:

  • Triky s barvami: Nezaměňujte barvy se zaužívaným významem. Nesnažte se uživatele zmást tím, že pro odmítnutí zvolíte zelenou barvu a pro souhlas naopak červenou.
  • Text mimo mísu: Musí být jasné o co se jedná (“nakrm monstrum sušenkami” opravdu nestačí).

Co musí splňovat:

  • Dobrovolnost: Návštěvník může navštívit web bez udělení souhlasu (i bez odmítnutí)
  • Odmítnutí stejně snadné jako udělení souhlasu: Tlačítko odmítnutí musí být stejně dostupné a viditelné jako tlačítko souhlasu – nikde ho neschovávejte
  • Musí být možné souhlas později odvolat

Jak nesmí vypadat:

  • Překážet v používání webu: Udělení/neudělení souhlasu nesmí zakrývat web bez možnosti lištu schovat (nezapomeňte přidat křížek umožňující lištu schovat)
  • Agresivní: Nesmí moc často vyskakovat, být moc křiklavá nebo matoucí
  • Předzaškrtnuté souhlasy: Návštěvníci souhlas musí zaškrtnout sami
  • Lišta nesmí neustále vyskakovat a připomínat se: Maximálně jednou za 6 měsíců

Důležité aspekty cookie lišty:

  • Funkčnost: Souhlas musí být udělen před použitím analytických a marketingových cookies.
  • Aktualizace souhlasu: Po 12 měsících je třeba se na souhlas zeptat znovu.

Stránka s cookie politikou:

Nezapomeňte, že o všech cookies je potřeba mít zpracované informace, které uvádí:

  • kdo jste
  • jaké cookies, proč a na jak dlouho zpracováváte
  • jaké nástroje používáte
  • jaká mají návštěvníci webu práva
  • jak případně udělený souhlas odvolat

Závěr

Správné nastavení cookie lišty a transparentní komunikace s uživateli jsou klíčové pro dodržení právních předpisů a zároveň pro udržení důvěry návštěvníků vašeho webu. Tento článek berte jako úvod do problematiky cookies z pohledu marketingových specialistů. Při nastavování nejen cookie lišty vždy vycházejte z oficiálních nařízení a doporučení vlády nebo se poraďte s právníky. 

Podrobnější informace o GDPR naleznete zde.

Příklad správného nastavení cookies naleznete zde.

Máte otázky? Napište nám, co právě řešíte.
Máte otázky? Napište nám, co právě řešíte.

S čím vám pomůžeme?

Fandíme komplexním strategiím, ale nemusíme spolu začínat od nich. Co pro svoji produkt, službu nebo firmu potřebujete zrovna teď vy?

Inspirujte se

Marketingový Kalendář 2025: Klíč k efektivnímu plánování kampaní
Marketingový Kalendář 2025: Klíč k efektivnímu plánování kampaní

Plánování je základem úspěšného marketingu a náš marketingový kalendář pro rok 2025 vám pomůže mít přehled o klíčových termínech, sezónních...

Co je marketing a jaký je jeho účel?
Co je marketing a jaký je jeho účel?

Definice marketingu Marketing je soubor aktivit zaměřených na propagaci a prodej produktů či služeb, včetně průzkumu trhu a reklamy. Ačkoliv...

Formáty grafik pro online marketing: Praktické tipy a triky
Formáty grafik pro online marketing: Praktické tipy a triky

Jak na bannery pro sklik? Co nesmí být na grafikách pro responsivní reklamu? Mrkněte jak na to!

Spojte se s námi!

Máte otázky nebo potřebujete více informací? Neváhejte a napište nám.
Fakturační údaje

B-legal s.r.o.
Masarykova 32, 602 00 Brno
IČO: 06239854
DIČ: CZ06239854
Zapsána u Krajského soudu v Brně pod spisovou značkou C 100911/KSBR