Sbíráte informace o uživatelích vašeho webu? Pokud ano, máte správně nastavenou cookies lištu? V opačném případě vám může hrozit nemalá pokuta.

Cookies, neboli sušenky, jsou malé datové soubory, které webové stránky využívají k ukládání informací o návštěvnících. Tyto informace pak umožňují personalizovat obsah pro uživatele při jejich další návštěvě. Cookies mohou sloužit k různým účelům, jako je uchování přihlašovacích údajů, zapamatování uživatelských preferencí, sledování chování uživatele na webu nebo personalizaci reklam.

GDPR a cookies

GDPR, na jehož základě musí každý, kdo chce využívat data o návštěvnících svého webu, získat od uživatele souhlas, vstoupil v platnost už téměř před dvěma lety 1.1. 2022. Více než rok byl úřad, který kontroluje dodržování tohoto zákona, mírný v postihu těch, kteří ho porušují ať už úplnou absencí nebo špatným nastavením. To se ale změnilo a začaly padat nemalé pokuty. 

Z pohledu GDPR jsou osobní údaje jakékoliv informace, které lze spojit s konkrétním člověkem, včetně cookies a IP adresy. Pro využití těchto dat v marketingu je třeba mít buď příslušné právní povolení nebo souhlas daného člověka.

Cookie lišta

Cookie lišta je informační pruh, který se obvykle zobrazuje v dolní nebo horní části webových stránek. Jejím účelem je informovat uživatele o tom, že daná webová stránka používá cookies. V Evropské unii a v některých dalších jurisdikcích je zobrazení cookie lišty povinné podle zákona o ochraně osobních údajů, jako je Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR).

Úvodní text cookie lišty

Ač není přesně daný primární text cookie lišty, a máte možnost si s textem vyhrát, abyste návštěvníky webu zaujali, je potřeba se držet při zemi. Ať už napíšete cokoliv, musí být jasné, o co uživatele žádáte.

Čemu se vyhnout:

  • Triky s barvami: Nezaměňujte barvy se zaužívaným významem. Nesnažte se uživatele zmást tím, že pro odmítnutí zvolíte zelenou barvu a pro souhlas naopak červenou.
  • Text mimo mísu: Musí být jasné o co se jedná (“nakrm monstrum sušenkami” opravdu nestačí).

Co musí splňovat:

  • Dobrovolnost: Návštěvník může navštívit web bez udělení souhlasu (i bez odmítnutí)
  • Odmítnutí stejně snadné jako udělení souhlasu: Tlačítko odmítnutí musí být stejně dostupné a viditelné jako tlačítko souhlasu – nikde ho neschovávejte
  • Musí být možné souhlas později odvolat

Jak nesmí vypadat:

  • Překážet v používání webu: Udělení/neudělení souhlasu nesmí zakrývat web bez možnosti lištu schovat (nezapomeňte přidat křížek umožňující lištu schovat)
  • Agresivní: Nesmí moc často vyskakovat, být moc křiklavá nebo matoucí
  • Předzaškrtnuté souhlasy: Návštěvníci souhlas musí zaškrtnout sami
  • Lišta nesmí neustále vyskakovat a připomínat se: Maximálně jednou za 6 měsíců

Důležité aspekty cookie lišty:

  • Funkčnost: Souhlas musí být udělen před použitím analytických a marketingových cookies.
  • Aktualizace souhlasu: Po 12 měsících je třeba se na souhlas zeptat znovu.

Stránka s cookie politikou:

Nezapomeňte, že o všech cookies je potřeba mít zpracované informace, které uvádí:

  • kdo jste
  • jaké cookies, proč a na jak dlouho zpracováváte
  • jaké nástroje používáte
  • jaká mají návštěvníci webu práva
  • jak případně udělený souhlas odvolat

Závěr

Správné nastavení cookie lišty a transparentní komunikace s uživateli jsou klíčové pro dodržení právních předpisů a zároveň pro udržení důvěry návštěvníků vašeho webu. Tento článek berte jako úvod do problematiky cookies z pohledu marketingových specialistů. Při nastavování nejen cookie lišty vždy vycházejte z oficiálních nařízení a doporučení vlády nebo se poraďte s právníky. 

Podrobnější informace o GDPR naleznete zde.

Příklad správného nastavení cookies naleznete zde.

Získejte know-how, které vám pomůže růst

Žádný spam – jen praktické tipy, ověřené strategie a odborné případovky, které vám pomůžou růst. Přihlaste se a zůstaňte v obraze.

Máte otázky? Napište nám, co právě řešíte.
Máte otázky? Napište nám, co právě řešíte.

Jak spolupráce probíhá?

#1
Dáme si kafe

Chceme vědět, jaké jsou vaše cíle a potřeby a proč.

#2
Navrhneme plán

Umíme všechny marketingové kanály a namixujeme vám ty správné.

#3
Nastavíme strategii

Zahrneme informace od vás, vašeho šéfa i majitele firmy.

#4
Zeptáme se, co vy na to

Chceme mít jistotu, že jsme na jedné lodi.

#5
Dáme se do toho

Spouštíme kampaně, sledujeme výkon a kdyby něco, hned navrhujeme změny.

#6
Vyhodnotíme výsledky

Transparentní reporty, srozumitelná čísla a celý kontext k tomu. To je práce MMC Digital.

Jak spolupráce probíhá?

Chceme vědět, jaké jsou vaše cíle a potřeby a proč.

Umíme všechny marketingové kanály a namixujeme vám ty správné.

Zahrneme informace od vás, vašeho šéfa i majitele firmy.

Chceme mít jistotu, že jsme na jedné lodi.

Spouštíme kampaně, sledujeme výkon a kdyby něco, hned navrhujeme změny.

Transparentní reporty, srozumitelná čísla a celý kontext k tomu. To je práce MMC Digital.
Poznejte náš fantastický tým
Pavlína Šnajdrová
Pavlína Šnajdrová
Martin Dolinský
Martin Dolinský
Pavlína Široká
Pavlína Široká
Vít Koudelka
Vít Koudelka
Kateřina Štěrbová
Kateřina Štěrbová
Petr Arbeiter
Petr Arbeiter

Spojte se s námi!

Máte otázky nebo potřebujete více informací? Neváhejte a napište nám.
Fakturační údaje

B-legal s.r.o.
Masarykova 32, 602 00 Brno
IČO: 06239854
DIČ: CZ06239854
Zapsána u Krajského soudu v Brně pod spisovou značkou C 100911/KSBR