Definice marketingu
Marketing je soubor aktivit zaměřených na propagaci a prodej produktů či služeb, včetně průzkumu trhu a reklamy. Ačkoliv jednotná definice marketingu je poměrně obtížně definovatelná, v jádru se vztahuje k akcím, které firmy konají, aby oslovily zákazníky s relevantní nabídkou produktů či služeb prostřednictvím efektivního sdělení. Hlavním cílem marketingu je nabízet hodnotu potenciálním zákazníkům, pochopit zájmy ideálního zákazníka a vytvářet užitečný a vzdělávací obsah. Cílem je ukázat přínos produktu, posílit loajalitu ke značce a nakonec zvýšit prodej a ze spotřebitelů tvořit loajální zákazníky.
Typy marketingu
Typ marketingu, který podnik využívá, závisí především na cílové skupině, kterou chce oslovit. Níže si představíme jednotlivé druhy marketingu:
- Digitální marketing – využívá online kanálů a nástrojů k propagaci k oslovení širšího publika a prodeji produktů či služeb.
- Existuje několik poddruhů:
- Marketing na sociálních sítích: Spočívá v propagaci značky a obsahu na platformách jako Facebook, Instagram, TikTok a Twitter s cílem dosáhnout většího povědomí a zapojení cílového publika.
- Obsahový marketing: Publikování a propagace obsahu na blogu, natáčení informativních videí či vytváření jiných forem obsahu s cílem zvýšit povědomí o značce a pěstovat zájem potenciálních zákazníků pomocí předávání hodnotných informací.
- Video marketing: Využívá vizuální obsah k prezentaci produktů či služeb a k navázání hlubšího kontaktu s cílovým publikem.
- Marketing ve vyhledávačích: Umožňuje podnikům propagovat své produkty a služby prostřednictvím placených reklamních odkazů ve výsledcích vyhledávání.
- Email marketing: Spočívá v rozesílání propagačních emailů zákazníkům a lidem, kteří o ně projevili zájem. Účinný email marketing však vyžaduje personalizaci, jasnou komunikaci a efektivní plánování pro dosažení optimálních výsledků.
- Optimalizace pro vyhledávače (SEO): Proces optimalizace obsahu webu tak, aby se objevil ve výsledcích vyhledávače na co nejvyšší možné pozici.
Více o digitálním marketingu a jeho přínosu pro váš podnik se dozvíte zde.
- Tradiční marketing – využívání offline nástrojů a způsobů propagace.
- Mezi offline nástroje patří:
- Tiskový marketing: Spočívá v propagaci značky či produktu prostřednictvím tradičních médií, jako jsou noviny, časopisy a brožury, billboardy, apod.
- Event marketing: Zahrnuje propagaci produktů nebo služeb pomocí organizace či účasti na různých událostech a akcích.
- Dále existují typy marketingu, které propojují online a offline nástroje.
- Mezi takové patří:
- Affiliate marketing: Strategie, při které firmy odměňují partnery na základě přivedení zákazníků prostřednictvím marketingových aktivit partnera.
- Nativní reklama je typ reklamy, která na první pohled nepůsobí jako placená inzerce, jelikož je vizuálně a obsahově sladěná s médii, ve kterých je zveřejněna.
Marketing a reklama
Reklama je klíčovou součástí marketingu, která se zaměřuje na propagaci produktů, služeb nebo značek prostřednictvím různých komunikačních kanálů. Jejím cílem je upoutat pozornost potenciálních zákazníků a přesvědčit je k nákupu či využití nabízeného produktu či služby. Efektivní reklamní kampaně mohou významně zvýšit povědomí o značce a posílit její pozici na trhu.
4 P marketingu
V 60. letech přišel E. Jerome McCarthy s tzv. 4 P marketingu, která vysvětlují, jak marketing interaguje s každou fází podnikání:
- Produkt (Product): Týká se vývoje produktu a zjišťování, co zákazníci skutečně chtějí a potřebují.
- Cena (Price): Týká se stanovení správné ceny produktu na základě tržního výzkumu a analýzy konkurence.
- Místo (Place): Týká se rozhodování o tom, kde a jak bude produkt prodáván.
- Propagace (Promotion): Týká se všech aspektů reklamy a prodejních strategií k propagaci produktu.